Værdistrømsanalyser

En værdistrømsanalyse giver overblik, og er med til at synliggøre spild, hvilket gør metoden aldeles effektiv.

Inden man starter med at lave analysen er det vigtigt at se på hvilke processer man ønsker beskrevet, og naturligvis, at sætte “sit hold” for hvem der arbejder med en given analyse. Ikke dermed sagt, at nogen er “dømt ude” på forhånd – nej det er blot svært at være alt for mange til at lave analysen – så er det bedre, at nogen arbejder med analysen, og løbende viser hvad der er lavet, så alle kan komme med input undervejs.

Storgaard Innovation har lavet en hel række af film der i sammenhæng fortæller hvordan man laver en værdistrømsanalyse – så tag et kig og bliv guidet igennem metoden – det er ikke så svært, når man først har prøvet det et par gange.

Der er 12 film ialt – så lad os komme igang:

Hvad er en værdistrømsanalyse, og hvorfor laver man den:

 

 

Få overblik over de samlede processer inden start:

 

 

Sammensæt den gruppe der skal lave analysen:

 

 

Start med en bruttoliste over processerne:

 

 

Beskriv nuværende situation også kaldet current state:

 

 

Udregn proces og gennemløbstid på analysen:

 

 

Brug farverne grøn, gul, rød – hvad skaber værdi for kunden:

 

 

Så skal vi til “drømmeland” også kaldet Mars:

 

 

Beskriv fremtidens version – også kaldet future state:

 

 

Beskriv diverse forbrug på analysen:

 

 

Hvad kaster analysen eller af sig:

 

 

Fra tanke til handling – forandringer fryder ! – eller gør de?:

 

 

Har du  brug for hjælp til at lave dine første analyse, og eventuelt uddanne medarbejdere i at kunne lave dem selv, så kontakt Storgaard Innovation, som har rigtig gode erfaringer med dette – se mere på www.storgaardinnovation.dk