Handleplanen

Arbejder man med LEAN, så kommer man ikke udenom at udarbejde handleplaner, det er dog ikke alle, der synes det er nemt at arbejde med disse “to do lister” – som jo er med til at fastholde alle de handlinger man finder undervejs i LEAN-implementeringen.

Det skal lige slåes helt fast hvad en handleplan er, så ingen er i tvivl:

En handleplan beskriver handlinger som skal gennemføres fremadrettet.

Nogen tænker mere i bagudrettede handlinger – men så er det en log man laver !

Så skulle det være ryddet af vejen.

Når man laver handleplaner, så er det vigtigt at specificere så meget som muligt – altså få mange handlinger, som er med til at give overblik.

Et eksempel:

Udfordringen er, at kunderne skal kontaktes for mere nøjagtig ordreafgivelse.

Handlingen er, at kunderne skal kontaktes.

Men nu kommer udfordringen i forhold til denne handling – for hvem af kunderne skal kontaktes, er det alle – eller kun nogen – så skriv handlingen ud specifikt på flere linjer, så der kan føres status pr. linje.

Det giver måske mange linjer på handleplanen, men er med til at man bevarer sit overblik, og ikke får handlinger som “aldrig gennemføres” helt, da der altid er hængepartier i de enkelte handlinger.

Ud over specifikationsgraden, så er det naturligvis vigtig at have felter til tovholder og deadline – samt gerne et kommentar-felt – og et statusfelt eventuelt til farvemarkeringer (rød=ikke igangsat, gul=igangsat, grøn=gennemført og evalueret)

Handleplanen bør desuden være synlig for alle – både i IT-systemet, men måske også i en printet version på tavlen.

Se forslag til handleplan her:

handleplan LEAN

 

Har du spørgsmål, kommentarer til brugen af handleplaner så kontakt mig, på erna@storgaardinnovation.dk