Forbedringstavler

Løbende forbedringer er en stor del af LEAN – derfor er det en god ide, at synliggøre disse på en tavle – eventuelt på samme tavle som bruges til målstyring.

Men hvad er en løbende forbedring egentlig? – det er der vel ikke nogen hel konkret opskrift på, men det gælder vel om at se på hvordan man arbejder, eller har indrettet sin arbejdsplads, i dag – og så se på, om der er mulighed for at gøre noget anderledes – til det bedre !

Løbende forbedringer har også den japanske betegnelse Kaizen – som betyder “nem vej” – det gælder altså om hele tiden at finde en nemmere vej til det resultat man ønsker, hvilket medarbejderne i høj grad bør være med til at definere og implementere.

Der er et ordsprog der hedder, at man “aldrig skal springe over hvor gærdet er lavest” – men hvorfor egentlig det? – jeg synes man skal springe over hvor gærdet er lavest – men naturligvis kun når det giver mening – og ikke påvirker kunden negativt (dette kan også være “næste led i kæden-kunden”)

Hvordan skal tavlen til forbedringer så udformes – godt spørgsmål !

Under alle omstændigheder er der tale om en whiteboard-tavle, som er let at anvende – felterne på tavlen behøver der ikke være ret mange af, men det er en god ide, at afholde tavlemøder i fast interval – dette finder du mere om her på siden, under emnet tavlemøder.

Denne film fortæller lidt om brugen af tavler – både til målstyring og ideer, så lad dig inspirere:

Har du lyst til en “forbedrings-snak” så kontakt gerne Erna Storgaard via www.storgaardinnovation.dk

 

Spring over hvor gærdet er lavest