Brugen af standarder

Der er masser af steder, hvor en standard kan være med til at optimere processerne.

Og hvordan kan en standard så være med til at optimere en proces – jo for, hvis man ved nøjagtig hvordan en opgave udføres, så er man helt naturlig mere effektiv – og der sker færre fejl, hvilket i sig selv er utrolig positivt.

Standarder kan for nogen godt virke som snærende bånd – men prøv at se det anderledes, for hvis man har standarder på det som ofte opleves som rutine-opgaver, så det hurtigt kan gennemarbejdes, så bliver der mere tid til det som ikke er helt så standardiseret, hvor man ofte skal bruge sine kreative evner.

Standarden kan i høj grad være med til at bibeholde kundefokus – så man kun laver det kunden mener er værdiskabende – standarden er naturligvis udarbejdet efter man har lavet værdistrømsanalysen, så man har helt styr på processerne, og hvad der er værdiskabende.

Se en lille film om standarder her:

 

Har du brug for hjælp og inspiration i forhold til brugen af standarder, så kontakt gerne Storgaard Innovation via www.storgaardinnovation.dk